Als ambitieuze ondernemer ben je ongetwijfeld bezig met de groei van je bedrijf. Je neemt graag de touwtjes in handen voor het realiseren van meer klanten, meer omzet en meer rendement. Maar hoe zorg je daarvoor? In de praktijk blijken ondernemers zich vaak bezig te houden met losse ideeën zonder duidelijke strategie of structuur. Maar pas op, want een ogenschijnlijk succesvolle stap vooruit, kan later twee stappen terug betekenen. En in de huidige veranderlijke markt kan dat nu net funest zijn.

Heb jij je voorgenomen om je bedrijf te laten groeien? Zorg er dan voor dat je dit op een duurzame manier doet door de volgende (financiële) voornemens in acht te nemen. Zo houd je grip op je onderneming en bewandel je zorgeloos die duurzame, stijgende lijn.

1. Verkrijg en behoud relevante inzichten in je financiën

Het liefst besteed je de boekhouding uit. Maar zeker in de huidige veranderlijke markt is het belangrijk om als ondernemer inzicht te hebben in de financiën van je bedrijf. Het geeft je nuttige informatie om onderbouwde keuzes te maken met het oog op groei. Bovendien kun je zo op tijd signaleren wat de positieve en negatieve tendensen zijn. Kun jij antwoord geven op de volgende vragen?

  • Wat is de gemiddelde omzet en brutomarge per maand?
  • Wat zijn de gemiddelde kosten per maand?
  • Heb ik voldoende cashflow? (Denk aan een liquiditeitsbegroting)
  • Betalen mijn debiteuren tijdig de rekeningen?
  • Op welke KPI’s stuur ik mijn bedrijf?
  • Waarin investeer ik? Nieuwe mensen? Marketing? Zijn de vrijgemaakte budgetten realistisch of is het nodig om funding op te halen om groeiambities waar te maken?

Zorg dat je altijd de antwoorden op deze vragen hebt als een bodem om toekomstplannen op te grondvesten.

2. Bepaal je doelstellingen met sparringspartners

Het gevaar schuilt in het uitvoeren van losse groeiplannen zonder structuur. Maar voordat je vol enthousiasme direct overgaat tot uitvoering: ga eens met een sparringspartner om tafel. Probeer te achterhalen of je plannen aansluiten op de huidige stand van zaken in je bedrijf. Sluiten ze aan op de markt? Lukt het met het huidige team of is er meer kennis en mankracht nodig? Probeer je plannen om te zetten in concrete doelstellingen en probeer daarbij de financiën nog even achterwege te laten.

 

Heb je je doelstellingen helder voor ogen? Ga dan eens om tafel een financieel adviseur. Deze kan je de financiële handvatten aanreiken die je nodig hebt om met zo min mogelijk risico de gewenste doelstellingen na te streven.

Ook kan een financieel adviseur je helpen met het opstellen van een exploitatiebegroting. Hiermee heb je kennis van de omzet die je minimaal moet halen om winst te maken. Je kunt het zien als een vertaling van je doelstellingen in financiële getallen, waaraan je de stand van zaken steeds kunt toetsen.

Nu je weet of je plannen relevant, waardevol en haalbaar zijn, kun je vol enthousiasme en goede moed van start.

3. Blijf jezelf de juiste vragen stellen

Geen tijd om stil te zitten. We bevinden ons namelijk al jarenlang in een veranderingsmarkt. Waar je 30 jaar geleden een bedrijf kon starten en vrijwel zeker was dat het bedrijf een aantal generaties meegaat, is dat vandaag de dag een ander verhaal. Deze ontwikkeling vraagt om een nieuw soort ondernemer. Je moet flexibel zijn, mee durven gaan in marktveranderingen, maar wel met beleid. Dat klinkt lastiger dan het is. Zorg er gewoon voor dat je altijd antwoorden hebt op de volgende vragen:

  • Wat doet mijn product?
  • Wat doet mijn propositie?
  • Wat doet de markt? En moet ik daar mijn producten/diensten op aanpassen?

Zo weet je hoe je ervoor staat en waar je naartoe wilt. En wees niet bang om op basis van nieuwe inzichten bij te sturen. Wij raden onze klanten altijd aan om voor 10% naar het verleden te kijken, voor 10% naar het nu, en voor 80% naar de toekomst.

4. Doe vooral waar je goed in bent

Kortom, creëer focus, streef je doelstellingen met beleid na en durf om hulp te vragen. Zo ben je klaar om je onderneming in deze veranderlijke markt met kop en schouders boven water te houden. Succes!