De bijtellingsregels voor elektrische auto’s zijn aan het veranderen. Dus ben je van plan binnenkort een zuinige auto aan te schaffen? Doe dit dan nog voor het eind van dit jaar. Dat kan een hoop geld schelen.

Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders die hun auto ook privé gebruiken. Rij je in je zakelijke auto meer dan 500 privé-kilometers per jaar, dan wordt dit door de fiscus als vorm van inkomsten beschouwd en belast. Welk bedrag er bij je bruto inkomsten wordt opgeteld hangt af van de uitstoot en de cataloguswaarde van je auto.

Gunstige bijtelling

Om zuinig rijden te stimuleren heeft de overheid in 2007 het bijtellingstarief voor zuinige auto’s flink verlaagd. Veel zakelijke rijders hebben sindsdien gebruik gemaakt van deze gunstige bijtelling. Maar inmiddels heeft de overheid de regels al iets aangepast en komend jaar zal deze verandering voortgezet worden.

Tarieven

Sinds 2018 gelden er twee percentages:

  • 4%: volledig elektrische voertuigen en waterstofauto’s.
  • 22%: alle andere voertuigen.

Vanaf 2020 wordt het percentage voor elektrische en waterstofauto’s stapsgewijs van 4% naar 22% opgeschroefd (zie tabel). Zodat er vanaf 2026 geen onderscheid meer zal zijn tussen auto’s met of zonder CO2-uitstoot.

Cap

Het grootste verschil in de bijtelling heeft al plaatsgevonden. Dit jaar is er namelijk een cap geïntroduceerd: het bedrag van de catalogusprijs tot waar de korting voor nulemissieauto’s van toepassing is. In 2018 kon je het gunstige percentage nog toepassen op de gehele cataloguswaarde van de auto. Vanaf 2019 geldt dat slechts nog op een deel van de catalogusprijs, namelijk tot aan maximaal 50.000 euro. Boven de 50.000 euro is weer het algemene bijtellingspercentage van 22% van toepassing. In 2021 is de cap vastgesteld op 45.000 euro en vanaf 2022 op 40.000 euro. Vanaf 2026 is er geen sprake meer van een cap en geldt er een bijtelling van 22% op het gehele bedrag (zie tabel).

Jaar bijtelling Cap*
2018 4% Nvt
2019 4% 50.000
2020 8% 45.000
2021 12% 40.000
2022-2024 16% 40.000
2025 17% 40.000
2026-2030 22% Nvt

* Boven dit bedrag geldt een bijtellingstarief van 22%

Rekenvoorbeeld

Omdat bij aanschaf van een nieuwe auto de bijtelling voor 5 jaar vaststaat, kan het flink wat geld schelen om nog dit jaar een zuinige auto aan te schaffen. Een rekenvoorbeeld met een auto van 70.000 euro laat zien welke invloed het jaar van aankoop de bijtelling beïnvloedt.

In 2018 was de jaarlijkse bijtelling nog (4% over €70.000) €2.800 (€ 14.000 over 5 jaar)
In 2019 is de jaarlijkse bijtelling (4% over 50.000 en 22% over 20.000) €6.400 (€ 32.000 over 5 jaar)
In 2020 is de jaarlijkse bijtelling (8% over 45.000 en 22% over 25.000) €9.100 (€ 45.500 over 5 jaar)

Afhankelijk van het jaar van aanschaf worden bovenstaande bedragen bij het inkomen opgeteld waar uiteindelijk inkomstenbelasting over betaald moet worden.

Wegenbelasting & bpm

Ondanks alle veranderingen die zijn ingezet op het gebied van bijtelling, zijn er ook belastingvoordelen voor elektrische auto’s, die de komende jaren onveranderd blijven. Zo betaal je tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting of aanschafbelasting (bpm) voor een elektrische auto.