Als ondernemer besteed je het liefst je aandacht aan de groei van je bedrijf. Een exit-strategie schiet er vaak bij in. Maar als je vandaag besluit je bedrijf te verkopen –omdat je vervroegd met pensioen wilt, je onverhoopt ziek wordt of gewoon omdat je je eigen strandtent wilt beginnen- en je hebt geen exit-strategie, dan ben je eigenlijk al te laat. Dat kan zowel op zakelijk, als op persoonlijk gebied tot veel kopzorgen leiden.

Zorg er daarom voor dat je altijd voorbereid bent op een eventuele exit. Niet alleen weet je zo dat je altijd vol zelfvertrouwen kunt reageren op potentiële kopers. Het zorgt ook voor inzichten in je financiële, fiscale en juridische huishouding die –met of zonder bedrijfsoverdracht- ontzettend interessant kunnen zijn.

Waarom is een exit-strategie belangrijk?

Je kunt er niet omheen: op een gegeven moment moet je je bedrijf verkopen. Omdat je wilt of moet stoppen met werken, behoefte hebt aan een nieuwe uitdaging of omdat je een onverwacht bod krijgt van een potentiële koper.
Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat je exit-ready bent als een gewenste of noodgedwongen overname dichterbij komt. Want als je jouw bedrijf verkoopt, doe je dat natuurlijk het liefst tegen jouw voorwaarden.
Uit onze ervaring blijkt dat je een exit zo’n 2-3 jaar van te voren moet hebben voorbereid, zodat je genoeg tijd hebt om waarde verhogende verbeteringen door te voeren.mattis, pulvinar dapibus leo.

Uit welke onderdelen bestaat een exit-strategie?

Een exit-strategie bestaat uit twee delen. Enerzijds gaat het in op je doelstellingen als ondernemer, anderzijds gaat het in op de waarde van je bedrijf.

Persoonlijke en zakelijke doelstellingen

Allereerst denk je na over je persoonlijke en zakelijke doelstellingen. Wat zijn mogelijke beweegredenen voor een exit? Wat is de gewenste termijn? Wat is de gewenste opbrengst? En wie is de ideale koper? Is dat je zoon, een enthousiaste starter, de concurrent of een investeerder?

Ook denk je na over je zakelijke betrokkenheid na de overname en wat er gebeurt met de bedrijfsnaam, de locatie en de werknemers. Tijdens een exit kun je terugvallen op deze doelstellingen. Een fijne houvast.

Waardebepaling van je bedrijf

Het tweede deel van je exit-strategie gaat over de waarde van je bedrijf, wat wordt opgesplitst in de financiële huishouding, en de fiscale en juridische huishouding.

Financiële huishouding

Er zijn wel honderden methodieken om een bedrijf te waarderen. Vaak wordt er bij overnames een branchegerelateerde multiple op de winst afgesproken met een correctie op basis van cashmiddelen, schulden, werkkapitaal, etc. Als je dit hebt uitgerekend, kun je net zo goed meteen in kaart brengen op welke gebieden je de waarde van je bedrijf kunt verhogen.

Fiscale en juridische huishouding

Naast de financiële huishouding kijk je ook naar de fiscale en juridische huishouding. Is alles op orde? Heb je goede rapportages, correcte fiscale aangiftes en duidelijke registraties? Een overname gaat namelijk niet alleen over waardering en geld, het gaat ook om het kunnen geven van garanties. Als je bijvoorbeeld slordig bent geweest met je belastingaangiftes, heeft dat geen impact op waardering, maar wel op garanties die je kunt bieden.

Waarde van je bedrijf verhogen

Met een exit-strategie weet je op welke gebieden je meer waarde kunt creëren in je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van werkkapitaalmanagement middels goed debiteurenbeheer en onderhandelingen met leveranciers. Je kunt snijden in de kosten en je de komende tijd richten op meer omzet genereren. Daarnaast is het aan te raden om waarde te creëren door interne risico’s in te perken.

Overweldigend? Geen zorgen. Het belangrijkst is dat je zo nu en dan met een ander oog naar je bedrijf kijkt. Hou je doelstellingen en de waardebepaling van je bedrijf bij een eventuele exit in je achterhoofd bij het maken van plannen voor de toekomst. En als jij dan morgen besluit om je eigen strandtent te beginnen; dan ben jij helemaal ready!